søndag 19. desember 2010

Digital kompetanse definert i mitt programfag (Heste-og hovslagerfaget)

Hva sier kompetansemålene for digital kompetanse definert i planen for ditt programområde/fag - og hvilke muligheter ser du i å jobbe mot disse målene?

I dette blogg innlegget skal jeg ta for meg hvordan læreplanen for Heste-og hovslagerfaget definerer bruk av digitale verktøy. I  læreplanen til Heste-og hovslagerfaget står det noe om bruk av digitale verktøy i kapitlet Grunnleggende ferdigheter og i selve kompetansemålene.

Hentet fra Grunnleggende ferdigheter: Å kunne bruke digitale verktøy i heste- og hovslagerfag innebærer å presentere, kalkulere, planlegge, innhente og utveksle informasjon ved hjelp av digitale verktøy. Det betyr også å bruke yrkesrelevante digitale verktøy i treningsopplegg for hest.

Her sier læreplanen noe om at man skal benytte digitale verktøy til å presentere. Hva man velger å presentere er helt opp til hver enkelt lærer, men jeg tenker at her kan det være aktuelt å benytte blogg, wiki, powerpoint, hjemmeside eller facebook for å presentere faktastoff eller teoristoff som elevene produserer selv.

Kalkulere får de trening i når de regner ut fôrplaner til hestene. Det står i kompetansemålet hentet fra Hest og hestehold at elevene skal utarbeide fôrplaner til ulike hester, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy. Manuell utregning av fôrplaner tar mye tid og krever mye regning for elevene. Det er mange formler som skal regnes på for å få fôrplanen optimal. I tillegg har vi et fôrplanleggingsprogram som heter PC-horse. Der må de lære seg å plotte inn riktig informasjon om hesten. Utregningen av FEh (fôrenheter til hest) for å beregne energibehovet, samt utregning av protein-, mineraler- og vitaminbehov skjer automatisk etter at man har ført inn nødvendig informasjon om hest man ønsker å regne på.
Et nyttig verktøy når vi skal manuelt regne på fôrplaner kan være å benytte Excel-ark. På den måten kan det bli mer oversiktlig for elevene. Jeg har ikke brukt Excel-ark i den forbindelsen før, men tror det kan være nyttig hjelpemiddel, og ønsker i år å utforske dette videre.

De får også en del kalkulering i bedriftsetablering og økonomi kapitlet, men dette er det en annen lærer som har. De skal da sette opp et budsjett for drift av stall og vurdere hvordan ulike driftsformer og aktiviteter påvirker inntekter og utgifter.

Det står også at elevene skal bruke yrkesrelevante digitale verktøy i treningsopplegg for hest. Vi benytter pulsmåler i deler av treningen av hestene, og da får elevene trening i å bruke pulsmåleren, lære seg å overføre dataene til PC, samt lese av resultatene i et treningsprogram som følger med pulsmåleren. Kompetansemålet som er sentralt her er å bruke digitale verktøy i planlegging, gjennomføring og vurdering av aktiviteter med hest.

Det står også noe om at de skal planlegge, innhente og utveksle informasjon ved hjelp av digitale verktøy. I den forbindelsen bruker vi facebook og It's learning i planleggingen av undervisning. Innhente og utveksle informasjon brukes internett, It's learning, Facebook, Youtube etc.

Har din skole arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen? I tilfelle ja på spørsmålet - hvordan er dette gjort?"
Ja, skolen vår har arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen ved vår skole. Dette ble gjort i felles gruppearbeid hvor vi konkretiserte læreplanen med læremål og vurderingskriterier for alle kompetansemålene.

4 kommentarer:

  1. Har du prøvd facebook i undervisningen? Jeg vet at mange synes at bruk av facebook gjør at vi "treffer elever der de er". (de er jo på facebook hele tida) Flere elever har sagt til meg at de ikke vil ha kontakt med lærere gjennom facebook. Du skriver om bruk av facebook i innlegget ditt. Hva er din erfaring med bruk av slike verktøy i undervisningssammenheng? (facebook, msn, skype)

    SvarSlett
  2. Jeg er kontaktlærer og i den forbindelsen har jeg opprettet en lukket gruppe på Facebook, hvor jeg så og si daglig har kontakt med elevene mine. Jeg syns dette er et meget nyttig verktøy nettopp for å nå elevene der de er :)

    Jeg bruker facebook for å legge ut ukeplaner, minne dem på ulike ting, legge ut link til bildebloggen når jeg har lagt ut nye bilder fra undervisninga, kontakter de på chatten hvis det er noe jeg trenger å snakke med de om og gir generell informasjon.

    Fordelen er at det blir toveiskommunikasjon på facebook framfor bare fra lærer til elev, som jeg ofte opplever at det blir på It's learning.

    Elevene har også uoppfordret begynt å bruke gruppa til å legge ut faglig relevante videoer, blogger ol., som jeg ser på som svært nyttig. De reflektere også over undervisningen der.

    Så selv om gruppa mest er ment til kontaktlærerfunksjonen har det også blitt et nyttig verktøy i undervisningssammenheng.

    Jeg har alle mine elever på MSN og kommuniserer jevnlig med de der.

    Jeg føler selv at disse to verktøyene er svært nyttige :)

    SvarSlett
  3. Det var interessant. Jeg trur at det er en god ìde å prøve å bruke Facebook i forbin.med kontaktlæreropplegget. Det er kanskje slik at jeg føler det blir for "privat" og bruke msn og liknende, da blir det på en måte slik at man må svare elevene etter jobb også. Vi kan jo styre dette selv, men spørs om det går ann å styre dette?!

    SvarSlett
  4. Jeg er veldig tilgjengelig for elevene mine og svarer til alle døgnets tider. Dette er et valg jeg har tatt, og syns det er helt greit :)

    SvarSlett